Beschouw een vraag als een geschenk
Klanten die vragen stellen, zijn eigenlijk op zoek naar iets. Beschouw hun vragen als een hulpmiddel om te begrijpen wat ze eigenlijk echt willen. Doorgaans komt dat neer op één van deze drie dingen:
Klanten hebben is de belangrijkste succesfactor van jouw ondernemeing. Maar heb je ook een duidelijk beeld van wie jouw klanten zijn? Als zelfstandige heb je waarschijnlijk veel aannames over je klanten, maar kloppen die wel?
Klanten die vragen stellen, zijn eigenlijk op zoek naar iets. Beschouw hun vragen als een hulpmiddel om te begrijpen wat ze eigenlijk echt willen. Doorgaans komt dat neer op één van deze drie dingen:
Kan jij jouw USP beschrijven? Met USP bedoelen we 'Unique Selling Points'. Met andere woorden: Waarom zijn jouw diensten of producten waardevol en wat maakt ze anders dan anderen?
Stap 1: Noteer je USP voor jezelf en vraag een vriend om het na te lezen.
Is het duidelijk wat je genoteerd hebt? Is je vriend of vriendin het met je eens? Met twee zie je meer dan alleen.
Stap 2: Ontmoet drie van je klanten en stel hen vragen om hun perspectief op jouw zaak te leren kennen.
Waarom komen ze naar jou? Wat vinden ze goed aan jouw dienst? Wat onderscheidt jou van anderen volgens hun?
Stap 3: Leg de antwoorden van je klanten naast jouw eigen USP.
Komt dit overeen? Heel goed, vraag en aanbod zijn perfect op elkaar afgestemd.
Komt dit niet overeen? Onderzoek dan waar het probleem zit. Misschien hebben klanten andere verwachtingen van jou op basis van de naam van je zaak, de manier waarop je je in de markt zet, hoe dingen op je website geformuleerd staan ...
Stap 4: Noteer acties om jouw diensten of producten verder af te stemmen op de behoeften van jouw klanten.
Let op: je hoeft niet in te gaan op alle verwachtingen van je klanten. Blijf dicht genoeg bij wat jij wil betekenen als zelfstandige.